söndag 3 januari 2010

Glitterlykta och synestesi

Den här vackra lyktan har min son målat och glittrat på sitt dagis. Han är mycket stolt över den och vill att vi tänder den när vi äter middag. Jag hoppas att han fortsätter med sitt skapande, ty det är en fröjda och en gåva att kunna uttrycka sig på ett konstnärligt sätt. Jag har gjort det sedan jag var ett litet barn och jag kan inte tänka mig ett liv utan kreativt skapande. Det bringar mig glädje och hjälper mig att finna ro i min något kaotiska värlsduppfattning.

Det känns som att min hjärna tar in alla intryck på en och samma gång och jag blir lätt uttråkad och rastlös. Barn med liknande symptom diagnostiseras ofta med koncentrationssvårigheter.
I vuxen ålder har jag börjat uppskatta mitt tillstånd och i dag ser jag det som en gåva. Jag ser och tolkar omvärlden på ett annorlunda sätt och som grädde på moset har jag även synestesi.

Kort om synestesi.... När ett sinnesintryck skapar ett nytt intryck i ett annat sinne kallar man det för synestesi, eller sinnesanalogi. Ett ljud kan till exempel aktivera luktsinnet så att personen känner en lukt i samband med ljudet. En annan vanlig typ av synestesi är att siffror och bokstäver har färger. I mitt fall är det så att ljud framkallar bilder och visuella intryck. Bokstäver, ord och vissa röster iklädes i färger och former, vilket är helt fantastiskt! Hängde ni med?

Jag har länge trott att alla människor är utrustade på det viset och det var först i vuxen ålder som jag blev medveten om att det är ett ganska unikt och helt underbart tillstånd. Min son är mycket intresserad av färger och former och gissa om jag blev glatt överraskad när han sa: Mamma, du är röd. Pappa är grön och jag är blå. Fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar